anylator

Distansattest sparar tid för Anylators kunder

Att slippa pappersarbetet med fakturor och att dessutom kunna attestera dem på distans är viktiga steg mot en effektivare ekonomihantering. Efter två år är ekonomikonsulten Anylator på god väg.

Redovisningsbranschen uppfattas ibland som konservativ. De hårda juridiska kraven på verksamheten har gjort att redovisningskonsulter sällan varit först ut med digitala lösningar. Det handlar också om att inte springa ifrån kunderna, som ofta sitter fast i ålderdomliga och analoga processer. Fortfarande är det mycket ”pappersarbete” med till exempel kvitton och leverantörsfakturor. Det innebär att det finns stora effektivitetsvinster att hämta hem.

Ekonomikonsulten Anylator har, som de flesta andra i sin bransch, gradvis digitaliserat sitt arbete. De senaste två åren har företaget använt en lösning från Prodoc för elektronisk fakturahantering som sparar mycket tid för kunderna, samtidigt som Anylators konsulter kan fokusera på viktigare saker.

– Vi har inte lagt så mycket tid än på att övertyga våra kunder men det finns ett naturligt och växande intresse. Licenserna börjar ta slut, säger Jenny Jansson, som är auktoriserad redovisningskonsult på Anylator.

En besvärlig flaskhals i ekonomihantering är att överföra informationen i leverantörsfakturor till ett digitalt system. Ofta görs det manuellt och det är ett arbete som både är tidsödande och dyrt. Och tråkigt. Det som alla vill ha är ett digitalt system som förstår innehållet i fakturorna, läser in det snabbt och skickar in det direkt i bokföringssystemet utan något manuellt arbete. Detta är en viktig funktion i det system som Anylator köper av Prodoc. Fakturatolkningen är mallfri och självlärande, vilket betyder att den kan läsa av en mängd olika slags fakturor, oavsett hur de är disponerade, och dessutom har den förmågan att utvecklas över tid och så att säga ”lära sig av misstagen”.

– Tidigare skickade kunderna alla dokument hit och det blev mycket pappersarbete. Nu rör vi inte deras fakturor längre. De går in direkt i bokföringen, oftast samma dag. Det snabbar upp flödet, kunderna kan få rapporterna tidigare och vi kan koncentrera oss på annat. Det blir en mer kvalificerad tjänst.

Det andra steget i lösningen från Prodoc är attestfunktionen, som traditionellt är både krånglig och tidsödande. Den innebär att kunden kan attestera fakturorna på distans, via datorn eller mobilen. De ser aldrig pappersfakturorna.

– Attestfunktionen är viktig. Kunderna gillar den verkligen för de vet att attestrundan ofta blir strulig och tidsödande. Nu kan de fixa kontering och godkännande direkt i datorn, även när de är på resa.

Share on FacebookShare on LinkedInGoogle+Tweet about this on Twitter