radisson-blue

Konkurrens om konferens

När Radisson Blu planerade sitt nya hotell i Helsingborg fanns möjligheten att göra allt rätt från början. Hotellet invigdes hösten 2015 och blev direkt en stark magnet för konferensgäster.

Radisson Blu Metropol Hotel i Helsingborg är ritat av ansedda arkitektkontoret DOOS och har redan hyllats för sin industriellt inspirerade design med inslag av läder, sten, trä och kakel. Konferenslokalen och festvåningen Metropol är med sin generösa yta, 20 meters takhöjd och generösa ljusinsläpp ett naturligt centrum för de aktiviteter som fyller hotellet med liv och rörelse. På väggen i den stora lokalen sitter den tio kvadratmeter stora videoväggen, bestående av sexton 47-tumsskärmar. Videoväggen är utvecklad och installerad av Prodoc.

– Först tänkte vi montera en projektor längst bak i lokalen, men ändrade oss till videovägg. Det är en dyrare lösning men upplevelsen blir så mycket bättre, berättar hotelldirektören Mikael Wennerström.

En annan del i hotellets konferenserbjudande är de sju mötesrum som Prodoc har installerat och inrett med den senaste konferenstekniken. Ett riktigt bra mötesrum märks inte. Det ska bara fungera som en möjliggörare, en plats där kreativa idéer växer fram och viktiga affärer förhandlas. Mötesdeltagare ska kunna delta utan att vara på plats, till exempel genom videolösningar, och tekniken måste vara användarvänlig och flexibel. Anledningen till att uppdraget gick till Prodoc var att Prodoc tidigare installerat mötesrum på Park Inn By Radisson i Lund.

Eventytan och videoväggen används för bland annat evenemang och fester, men oftast i samband med konferenser. Den gigantiska videoväggen kan användas som en vanlig projektor, men har betydligt större potential att skapa närvaro och engagemang hos deltagarna. Det går till exempel att dela upp skärmen i flera vyer, till exempel om man vill ha med deltagare på video.

– Konferenserna är viktiga för oss och vi vet att konkurrensen är hård. Därför brukar jag alltid visa vårt vackra atrium och den stora videoväggen för våra gäster. De brukar bli imponerade.

Dagens mötesbokare vill ha mer än god mat och service. De letar efter en riktigt bra digital upplevelse, och förväntningarna på flexibilitet, service och teknik ökar hela tiden. Det som var attraktivt för några år sedan fungerar kanske inte längre och för att vara en attraktiv konferensarrangör måste man hela tiden förnya sig, menar Mikael Wennerström.

– Nu har vi också en kamera så att konferensgäster kan spela in och visa olika saker, till exempel konferensdeltagare, och vi kan koppla upp videolänkar med deltagare som är någon annanstans. Det blir lite som en kreativ medieverkstad där videoväggen är central.

Se filmen om Radisson Blu i Helsingborg

Boka Radisson Blu i Helsingborg konferens & event

Share on FacebookShare on LinkedInGoogle+Tweet about this on Twitter