Kontakta oss Kontakta oss
Kontakta oss Natalie Häll

Kontakta Natalie

Fyll i uppgifterna nedan så berättar vi mer.






07 februari   2017

Mycket mer än en arbetsplats

Tony Praetorius, Medlemsansvarig Hyresgästföreningen Göteborg
Tony Praetorius, Medlemsansvarig Hyresgästföreningen Göteborg

När Hyresgästföreningen i Göteborg flyttade till nya lokaler valde de samtidigt att skapa något helt nytt. I nära samarbete med Prodoc och inredningsarkitekter har de byggt ett effektivt och modernt kontor som samtidigt är en levande mötesplats.

Den hundraåriga folkrörelsen Hyresgästföreningen står inte stilla. 2016 klubbade föreningens riksstämma ett framtidsprogram som betonade kreativiteten och en ambition att öppna upp verksamheten både för medlemmar och andra. Men då hade förnyelsearbetet redan inletts på västkusten.

Vi sätter oss med Tony Praetorius, medlemsansvarig, i ”Glöden”, som är det kanske mest okonventionella mötesrummet – med kuddar, saccosäckar och en liten läktare längs ena väggen Avsaknaden av bord och stolar är slående, men rummet är oerhört populärt, berättar Tony. Här, i den ”kreativa röra” som lätt uppstår, blir det tydligt hur ClickShare tillför ett mervärde genom att göra det naturligt för deltagarna att enkelt ansluta datorer, mobiler och surfplattor till den stora, digitala skärmen. Utsikten genom fönstret över Göteborgs bidrar till känslan av energi och aktivitet.

– Möten här i Glöden blir mer informella och lättsamma, konstaterar Tony där han sitter skönt tillbakalutad på en stor kudde.

 

A small step for man


I februari 2016 flyttade Hyresgästföreningen in i sina nya lokaler på Första Långgatan i centrala Göteborg.
Det gamla kontoret låg bara några steg bort, men flytten markerade ändå en rejäl förflyttning. Tillsammans med Prodoc och en liten grupp utvalda partners har Hyresgästföreningen utformat ett aktivitetsbaserat kontor med öppna ytor, mötesrum, inhyrd restaurangverksamhet och en scen som används flera gånger i veckan av allt från politiker till rap-artister.

– Vi har skapat något mer än en effektiv och modern arbetsplats. Det här är också en väl fungerande, kreativ och välkomnande mötesplats där anställda, förtroendevalda och andra har möjlighet att utvecklas tillsammans.

Prodocs digitala tjänster för informations- och dokumenthantering, videomöten och mötesteknik skapar effektivitet och är en naturlig, integrerad komponent i arbetsmiljön. Arbetsgrupper kan ha möten och jobba tillsammans överallt – I restaurangen, avskilt eller i något av mötesrummen – alltid med möjlighet att komma åt dokument, dela presentationer trådlöst och att inkludera fler i mötet över video.

 

Effektiv flytt

Flytten hade planerats noggrant tillsammans med främst Prodoc, som ansvarade för IT-lösningar och arkitektkontoret Okidoki, som planerade ytorna. Flytten genomfördes en fredag och alla system var ”up and running” på måndag morgon.

– Idag jobbar vi mycket med portabel teknik, men vi använder ofta skärmar för att förstora bilden från datorn och vi har betydligt färre skrivare än på det förra kontoret. Vi använder mycket mindre papper idag. Många av rummen saknar faktiskt papperskorg. Det är ingen som frågar efter dem.

En förklaring till den effektiva printhanteringen är att Prodoc har installerat moderna multifunktionsskrivare som printar utskriften först när användaren hämtar den – det som kallas follow-me-print eller pull printing. Det är ett system som minskar pappersförbrukningen och därmed skonar miljön. Prodoc har också installerat alla mötesrum, som används ofta – de är lätta att boka med användarvänliga touch-skärmar som gör att man kan boka på plats. Bokningssystemet har också integration till Outlook. Hyresgästföreningen har hittills varit väldigt generösa med att låna ut sina mötesrum.

– Det är inte bara våra medarbetare och förtroendevalda som använder dem, utan även partnerorganisationer och andra som vi samarbetar med. Alla som kommer hit bidrar till den kreativa och levande atmosfären, säger Tony Praetorius.

 

En besparing

Prodoc har också installerat ett system med digitala informationsskärmar, där innehåll som texter, bilder och filmer skapas och distribueras i ett webbaserat användargränssnitt. Informationen kan också hämtas från andra webbsidor och sociala medier. Hyresgästföreningen har delat upp systemet så att vissa skärmar innehåller information till medarbetare och andra skärmar riktar sig med information till besökare.

De nya och moderna lokalerna är något dyrare än de förra, men de innebär ändå stora besparingar på flera olika områden.

– Sjukskrivningsgraden har minskat och tekniken gör oss effektivare. Samtidigt har de nya lokalerna gett oss interna konferensytor. Bara under 2016 sparade vi mer än en halv miljon genom att slippa boka externa konferenslokaler.

Läs mer om Hyresgästföreningens mötesplats på Första Långgatan, Göteborg. Här

Share on FacebookShare on LinkedInGoogle+Tweet about this on Twitter
Kontakta oss Kontakta oss
Kontakta oss Natalie Häll

Kontakta Natalie

Fyll i uppgifterna nedan så berättar vi mer.






07 februari   2017

Mycket mer än en arbetsplats

Tony Praetorius, Medlemsansvarig Hyresgästföreningen Göteborg
Tony Praetorius, Medlemsansvarig Hyresgästföreningen Göteborg

När Hyresgästföreningen i Göteborg flyttade till nya lokaler valde de samtidigt att skapa något helt nytt. I nära samarbete med Prodoc och inredningsarkitekter har de byggt ett effektivt och modernt kontor som samtidigt är en levande mötesplats.

Den hundraåriga folkrörelsen Hyresgästföreningen står inte stilla. 2016 klubbade föreningens riksstämma ett framtidsprogram som betonade kreativiteten och en ambition att öppna upp verksamheten både för medlemmar och andra. Men då hade förnyelsearbetet redan inletts på västkusten.

Vi sätter oss med Tony Praetorius, medlemsansvarig, i ”Glöden”, som är det kanske mest okonventionella mötesrummet – med kuddar, saccosäckar och en liten läktare längs ena väggen Avsaknaden av bord och stolar är slående, men rummet är oerhört populärt, berättar Tony. Här, i den ”kreativa röra” som lätt uppstår, blir det tydligt hur ClickShare tillför ett mervärde genom att göra det naturligt för deltagarna att enkelt ansluta datorer, mobiler och surfplattor till den stora, digitala skärmen. Utsikten genom fönstret över Göteborgs bidrar till känslan av energi och aktivitet.

– Möten här i Glöden blir mer informella och lättsamma, konstaterar Tony där han sitter skönt tillbakalutad på en stor kudde.

 

A small step for man


I februari 2016 flyttade Hyresgästföreningen in i sina nya lokaler på Första Långgatan i centrala Göteborg.
Det gamla kontoret låg bara några steg bort, men flytten markerade ändå en rejäl förflyttning. Tillsammans med Prodoc och en liten grupp utvalda partners har Hyresgästföreningen utformat ett aktivitetsbaserat kontor med öppna ytor, mötesrum, inhyrd restaurangverksamhet och en scen som används flera gånger i veckan av allt från politiker till rap-artister.

– Vi har skapat något mer än en effektiv och modern arbetsplats. Det här är också en väl fungerande, kreativ och välkomnande mötesplats där anställda, förtroendevalda och andra har möjlighet att utvecklas tillsammans.

Prodocs digitala tjänster för informations- och dokumenthantering, videomöten och mötesteknik skapar effektivitet och är en naturlig, integrerad komponent i arbetsmiljön. Arbetsgrupper kan ha möten och jobba tillsammans överallt – I restaurangen, avskilt eller i något av mötesrummen – alltid med möjlighet att komma åt dokument, dela presentationer trådlöst och att inkludera fler i mötet över video.

 

Effektiv flytt

Flytten hade planerats noggrant tillsammans med främst Prodoc, som ansvarade för IT-lösningar och arkitektkontoret Okidoki, som planerade ytorna. Flytten genomfördes en fredag och alla system var ”up and running” på måndag morgon.

– Idag jobbar vi mycket med portabel teknik, men vi använder ofta skärmar för att förstora bilden från datorn och vi har betydligt färre skrivare än på det förra kontoret. Vi använder mycket mindre papper idag. Många av rummen saknar faktiskt papperskorg. Det är ingen som frågar efter dem.

En förklaring till den effektiva printhanteringen är att Prodoc har installerat moderna multifunktionsskrivare som printar utskriften först när användaren hämtar den – det som kallas follow-me-print eller pull printing. Det är ett system som minskar pappersförbrukningen och därmed skonar miljön. Prodoc har också installerat alla mötesrum, som används ofta – de är lätta att boka med användarvänliga touch-skärmar som gör att man kan boka på plats. Bokningssystemet har också integration till Outlook. Hyresgästföreningen har hittills varit väldigt generösa med att låna ut sina mötesrum.

– Det är inte bara våra medarbetare och förtroendevalda som använder dem, utan även partnerorganisationer och andra som vi samarbetar med. Alla som kommer hit bidrar till den kreativa och levande atmosfären, säger Tony Praetorius.

 

En besparing

Prodoc har också installerat ett system med digitala informationsskärmar, där innehåll som texter, bilder och filmer skapas och distribueras i ett webbaserat användargränssnitt. Informationen kan också hämtas från andra webbsidor och sociala medier. Hyresgästföreningen har delat upp systemet så att vissa skärmar innehåller information till medarbetare och andra skärmar riktar sig med information till besökare.

De nya och moderna lokalerna är något dyrare än de förra, men de innebär ändå stora besparingar på flera olika områden.

– Sjukskrivningsgraden har minskat och tekniken gör oss effektivare. Samtidigt har de nya lokalerna gett oss interna konferensytor. Bara under 2016 sparade vi mer än en halv miljon genom att slippa boka externa konferenslokaler.

Läs mer om Hyresgästföreningens mötesplats på Första Långgatan, Göteborg. Här

Share on FacebookShare on LinkedInGoogle+Tweet about this on Twitter