Kontakta oss Kontakta oss
Kontakta oss Natalie Häll

Kontakta Natalie

Fyll i uppgifterna nedan så berättar vi mer.






16 januari   2017

Så blev butiksupplevelsen mer inspirerande med digital signage

Niklas Österlund sitter framför klinkerplattan Verde 1999 Evoque Grigio
Niklas Österlund sitter framför klinkerplattan Verde 1999 Evoque Grigio

I de allra flesta butiker, inte minst inredningsbutiker, pågår ett ständigt arbete att utveckla kundmiljön för att inspirera kunderna och leda till köp. Stigs Kakel har valt att arbeta med digital signage.

Stigs Kakel ingår i inredningskedjan Kakeldax, som hela tiden arbetar för att skapa en inspirerande miljö i sina butiker. Inspirationen är viktig, för du köper inte nya klinker eller badrumsinredning utan att först ha en idé om hur ditt badrum ska se ut. Därför har de installerat ett system med digitala informationsskärmar från Prodoc i sin koncept store utanför Göteborg. Det främsta syftet är att inspirera besökarna.

– Det låter kanske konstigt, men vi ser att digital signage kompletterar våra butikssäljare. De fyller olika funktioner och hjälper kunderna med olika saker, säger Niklas Österlund, IT-ansvarig på Stigs Kakel.

Han tillägger att skärmarna blir extra viktiga på lördagar, när det kommer många kunder samtidigt och väntetiden ökar. Då kan kunderna titta på skärmarna och låta sig inspireras av bilderna när de väntar på sin tur att få hjälp av en säljare.

Stigs Kakel lagerför flera tusen sorter kakel och klinker, samt en mängd inredningsdetaljer till kök och badrum. Därför är det omöjligt att exponera hela sortimentet i butiken. Systemet med skärmar gör det lättare att visa kunderna alla möjligheter som finns. Samtidigt blir det lättare att vara flexibel och anpassa information till nya kampanjer och att hela tiden kunna visa det som är aktuellt.

– Förut jobbade vi med planscher som nån tejpade upp och det såg faktiskt rätt taskigt ut. Det här är både enklare och proffsigare. Men det är viktigt att webbredaktören samverkar med säljarna i butiken så att skärmarna blir ett effektivt stöd till försäljningen.

Niklas menar att inspirationsbilderna är en hörnsten i den visuella kommunikationen. Som exempel kan de hjälpa kunderna att se hur ett visst kakel kommer att se ut på väggen och hur det kan kombineras med andra inredningsdetaljer. Samtidigt anknyter bilderna till rådande trender och snabbar på försäljningsprocessen för de mer lättsålda produkterna.

Prodocs lösning för digital signage administreras från ett användarvänligt webbgränssnitt och publiceras i olika mallar. Det finns ett stort urval av standardmallar men de kan också skräddarsys och i minsta detalj anpassas till butikens grafiska profil. Varje skärm kan delas in i flera ytor och på varje yta publiceras text, bild och film. Det går också att länka till material på webben. Det är lätt att skapa schemaläggningar och att ändra i spelordningen.

– Utmaningen ligger inte i tekniken, för den är enkel. Jag skulle säga att den stora utmaningen är att skapa det absolut bästa innehållet. Det är riktigt bra idag, jag är nöjd, men det går alltid att bli ännu bättre, avslutar Niklas.

Besök Stigs kakel här

Share on FacebookShare on LinkedInGoogle+Tweet about this on Twitter