Skärmavbild 2018-03-05 kl. 16.04.56
Porsche Center Göteborg

Visuell kommunikation bidrar till Porsches upplevelse

Att besöka Porsche Center Göteborg är som att sätta sig i en Porsche – en exklusiv upplevelse. Och just ”upplevelse” är ett ord som Rickard Magnusson, VD Hedin Performance Cars AB, återkommer till under hela vårt samtal. Porsche är ett av världens starkaste varumärken. Inte bara bilarna utan personalen, den enorma bildskärmen för visuell kommunikation på väggen, kaffemaskinen, sittgruppen, till och med kepsarna med Porsche-logga, ska bidra till helhetskänslan.

 

Visuell kommunikation bidrar till Porsches upplevelse

– Vi vill skapa en speciell känsla och wow-effekt. Allt här inne måste kommunicera kvalitet och passion, konstaterar Rickard Magnusson.

Anläggningen är helt ny i Göteborg och vid  invigningen i december, användes Prodocs lösningar för att förstärka kvällens tema och budskap.

– Videoväggen bidrar inte bara till upplevelsen och den premiumkänsla vi vill ha här, den är en värdefull kommunikationskanal också.

 

Digitalisering

17012018-_NOV1081

Porsche Center arrangerar ofta event, lanseringar av nya bilmodeller, VIP-kvällar, möten med Porsche-klubben och mycket annat där den nya lösningen  fyller en viktig funktion som informationsyta. Samtidigt utgör den ett blickfång även helt vanliga dagar, då den ofta visar inspirationsfilmer.

– Det krånglar aldrig. Filmerna startar automatiskt när vi öppnar och de stängs av när vi stänger för dagen. Vi behöver inte ens trycka på Play eller Stop. På det gamla Porsche-centret hade vi en tv-skärm som stod oanvänd de sista två åren. Det var för krångligt. Men det här systemet funkar alltid.

Prodoc var med redan när bilhallen planerades, så att den digitala signage-lösningen skulle bidra så mycket som möjligt till den kundupplevelse som Porsche eftersträvar. Resultatet är slående. En dynamisk yta för visuell kommunikation som inte konkurrerar med bilarna men kompletterar dem.

– Allt vi gör måste leverera premium och vi är trygga med Prodoc. De ställer alltid upp och ger sig inte förrän allt funkar perfekt. Dessutom är Prodoc ett bra bollplank. Nu är tekniken på plats och filmerna rullar men vi har många vilda idéer på hur vi kan använda skärmen framöver.

För att skapa rätt upplevelse för våra besökare behöver vi ligga i framkant när det gäller att använda digital teknik

 

Flera målgrupper

17012018-_NOV1153

 

Den stora videoväggen ingår i en större lösning för visuell kommunikation, även kallad digital signage, som Prodoc  har installerat. Bland annat ingår skärmar i köket och på verkstan. Skärmarna är gränssnitten där informationen lätt kan anpassas till olika situationer och målgrupper. Rickard Magnussons plan är att kommunicera verksamhetens interna nyckeltal till de anställda, till exempel antal missade samtal, snittdebitering, antal sålda timmar och kundnöjdhet. Genom att visualisera och göra dessa KPI:er tillgängliga internt, i realtid, vill han skapa en bättre förståelse och ett ännu starkare engagemang bland medarbetarna.

 

2,1 miljoner

17012018-_NOV1065

Bilhallen är fylld med Porsche-bilar. Man kan ana en lukt av exklusivt läder. Nära entrén står ett riktigt fynd – en röd Porsche 911 Carrera från -93 för endast 549 000. Lite längre in lockar en Porsche 991 911 Turbo S lackad i Jet Black Metallic med matchande klädsel i helläder och en hel räcka exklusiva tillval för 2 125 500 kronor. På den västra väggen visar den 418×236 centimeter stora bildskärmen en film om senaste Cayenne-modellen. Från konferensrummets upphöjda position pekar Rickard Magnusson ner mot kaffebaren, där en kund pratar med en Porsche-säljare. Kunden står på insidan, som en bartender. Säljaren står på utsidan av bardisken.

– Precis så där ska det vara. En exklusiv och avspänd upplevelse. Det jobbar vi med, varje dag. Vår kreativitet och rätt leverantörer är avgörande för att utveckla kundupplevelsen. Därför är Prodoc viktiga för oss.

www.porsche-goteborg.se

Besök:
Porsche Center Göteborg
Aminogatan 24
431 53 Mölndal

 

 

 

 

 

Share on FacebookShare on LinkedInGoogle+Tweet about this on Twitter