En kvalitativ hemarbetsplats – med tjänsten Home Office as a Service

Framtidens arbetsplats är den som till stor del är på distans. Det visar en undersökning från Internetstiftelsen, där nio av tio vill fortsätta arbeta i viss utsträckning på annan plats än kontoret. Detta faktum ställer ökade krav på arbetsgivaren att kvalitetssäkra arbetsplatser i hemmet.

– Därför har vi tjänsten Home Office as a Service (HOaaS) där företag erbjuds en stabil, ergonomisk och kvalitetssäkrad hemarbetsplats, säger Anna Rosén, Key Account Manager på Prodoc.

Pandemin gjorde att vi snabbt tvingades ställa om till distansarbete. Förändringen i hur vi arbetar innebär därför nu ett nytt ansvar hos arbetsgivaren att möjliggöra för personalen att jobba hemifrån – utan att tumma på varken ergonomin eller den kvalitativa utrustningen.

– Oavsett vad man landar i är vi övertygade om att det är viktigt att ha en tydlig policy kring hur man ska arbeta och när man förväntas vara på kontoret. Annars tenderar det att resultera i osäkerhet hos medarbetare, och en känsla av att de ”skolkar” om de inte infinner sig på plats.

Ett optimalt hemmakontor

Olika ad hoc-lösningar där arbetsgivaren, eller den anställde, behöver skaffa utrustning för att arbeta hemifrån är i längden ohållbart. Detta då det skapar en administrativ börda och oklarheter över vem som bär ansvar för vad.

Prodocs nya tjänst Home Office as a Service möter denna utmaning till en fast månads- kostnad.

– Med vår tjänst kan företag enkelt erbjuda alla sina anställda en kvalitetssäkrad hemarbetsplats som möter många av de ergonomiska villkor som skall uppfyllas enligt arbetsmiljölagen. Med tjänstens standardiserade utformning, där alla anställda kan få exakt likadana hemarbetsplatser underlättas också handhavande, utbildning och support, säger Anna Rosén.

Hon förklarar att en attraktiv arbetsplats idag är den där man har tillåtelse att vara flexibel, och att medarbetarnas värderingar kring arbetsvillkor är annorlunda nu än förr. Samtidigt uppstår nya frågeställningar när arbetet hamnar i den privata sfären.

Arbetsgivarens ansvar kommer framöver handla mycket om att varje medarbetare har bra verktyg för att arbeta hemifrån. Ett ergonomiskt kontor är närmast självklart och behöver bli det även när det är på distans, förklarar hon.

– Vår lösning uppfyller just det. Samtidigt som det är en bekväm arbetsplats blir det också extremt viktigt att man kan stänga igen, och när arbetsdagen är slut förvandlas arbetsplatsen till en fin byrå.

Enkelt att komma igång

Installationen av Prodocs hemmakontor är enkelt. Det stilrena skåpet innehåller så gott som allt: ett höj- och sänkbart bord, ergonomisk stol, och även videokamera, trådlösa hörlurar, tangentbord och en ergonomisk mus. En enda sladd behövs kopplas in i datorn för att skapa den perfekta arbetsstationen.

– Vi ansvarar för montering, leverans och uppstart. Men en stor fördel är att vi också kan ta över det administrativa ansvaret, så kallat asset management. Allt eftersom personalsammansättningen förändras tar vi på oss allt från underhåll till att hämta tillbaka eller flytta utrustningen.

– Det här är en allt-i-ett-lösning som gör att arbetsgivare enkelt och varaktigt kan möta kraven som ställs nu när arbetsmarknaden förändrats och hemarbete för många blir naturligt och permanent.

Anna Rosén berättar även att många tror att möbeln kräver ett stort utrymme, och således inte är ett alternativ för de som bor i mindre lägenheter.

– Det gäller att hitta en yta som är cirka 1,5 meter bred, och de brukar de flesta ha. Vi har levererat in till centrala stan och utan pro- blem fått upp den i lägenheten, säger hon och avslutar:

– Så det stämmer inte; faktum är att det här är en lösning för alla, oavsett förutsättningar.

Läs även i Dagens Nyheter Tema

Läs mer om Home Office as a Service