Niclas Carlnén, VD Malmö FF

Intervju med Niclas Carlnén, VD Malmö FF

Prodoc och Malmö FF har en lång relation, Prodoc har varit medlem i Malmö FFs nätverk sedan 20 år. De senaste två åren har Prodoc varit en av Malmö FFs huvudsponsorer som Officiell Partner. Dessutom är Prodoc leverantör till Malmö FF inom print-, mötesrumsteknik, digital signage och alla digitala skärmar över hela arenan.

Malmö FF är Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubb genom tiderna med 20 stycken SM-guld och stora framgångar i Europacuperna. Det är ett av Sveriges starkaste varumärken. I intervjun med MFFs VD Niclas Carlnén framgår det hur brett man satsar. Fotboll är mer än fotboll. Det handlar om värderingar.

Grattis Malmö FF - Sveriges mesta mästare

Malmö FF är svenska mästare 20:e gången vilket betyder att MFF som första svenska klubb får sy fast en andra stjärna ovanför klubbskölden på matchtröjan

 

MFF – Mer än fotboll

Det råder en anda över allting i MFF. Det började redan 1910 då MFF var som vilken förening som helst. Grunden till det MFF som vi ser idag började med Eric Persson (Ordförande i MFF, 1937-1975) som hade ett mycket starkt socialt engagemang. Nu ligger det engagemanget inpräntat i föreningens DNA, berättar Niclas Carlnén.

Engagemanget märks tydligt när man kommer upp på föreningens moderna huvudkontor där det visar sig att den absolut största avdelningen är den som arbetar med samhällsfrågor. Niclas berättar att det som skiljer MFF från många andra organisationer som gör samhällsinsatser, är att MFF inte driver projekt som många andra gör, man driver istället verksamheter och arbetar långsiktigt vidare med frågorna.

-Exempelvis driver vi akademier med syftet att fotbollsintresserade högstadieungdomar ska klara intagningen till gymnasiet. Sköter man inte studierna får man inte spela fotboll. Upplägget har varit så framgångsrikt att skolresultaten i Malmö FF:s akademi är bland de allra bästa av de kommunala skolorna i Malmö.

I samarbete med Malmö Stad har verksamheten utvidgats till att omfatta andra idrotter än fotboll. Skolan på Stadion är numera öppen även för flickor och pojkar inom badminton, basket, fotboll, friidrott, handboll, innebandy, ishockey, squash och tennis som växer och utvecklas genom MFF:s akademikoncept. Idag finns de på 14 olika skolor runtom i Skåne.

Och det slutar inte med gymnasieexamen. MFFs samhällsinsats går längre än så. Man vill stödja ungdomar att få en anställning genom verksamheten Karriärakademin.

-Vi genomför samarbeten med arbetsförmedlingen där vi hjälper till att skapa kontakt mellan ungdomar och företag. Samarbetet sprids just nu nationellt med andra föreningar i landet berättar Niclas.

”Om man är en förebild så har man ett större ansvar att vara en god förebild. Att skapa möjligheter istället för att begränsa. Samhällsengagemanget ligger i våra värderingar. Det är helt avgörande för vår existens. MFF är en del av samhället.

 

Framgångsrikt och värderingsstyrt

Möjligheterna att leda genom värderingar är stora i Sverige menar Niclas. Alla har eller haft en stark koppling till en förening i sina liv. Utifrån den kopplingen är nästan alla vana eller haft en erfarenhet av att arbeta utifrån värderingar. Det innebär att man använder känslor och engagemang i sitt arbete och att man har en förmåga att lysa inför andra.

Niclas Carlnén har en bakgrund och erfarenhet från skolvärlden och 10 år som militär, samt en period som klubbdirektör i FC Rosengård.

-Fördelarna med att leda en organisation som består av ca 80 heltidsanställda och upp till 800 timanställda med värderingar, är att våra värderingar vid första anblick är lätta att läsa, utmaningen är att ta in dem i den dagliga verksamheten. När du väl har accepterat och förstått våra värderingar, då vet du var gränserna går, detta i sin tur påverkar vilka beslut du tar. Det handlar om att man måste börja tänka utanför sig själv och att det då inte råder någon tvekan om vad man ska besluta. Som ledare har jag mycket större möjligheter att delegera beslut till kollegor som handlar utifrån MFFs anda.

Ska man vara med i MFF så ska man göra MFFs värderingar till sina egna, annars kan man faktiskt välja att göra något annat. Jag kan tycka att för lite av företagslivet baseras på värderingar, det kunde vara fler som leder enligt de principerna.

 

Nätverket

IMG_3800

Magnumbuteljen som Prodoc överlämnade till MFF vid SM-guldet 2016 är placerad på ett eget podium på kansliets kontor på Swedbank Stadion.

-Nätverket är en verksamhet för näringslivet som vi arbetat med sedan millennieskiftet , då vi halkade ut allsvenskan och fick börja om från grunden. Det är ett värdefullt samarbete med företag som vill nätverka och arbeta inom MFFs verksamheter. Kärnan ligger i att göra affärer med varandra. Prodoc är ett företag som verkat inom nätverket nästan sedan det startades.

I nätverket har det numera även skapats kunskapsnätverk med allt från HR-frågor till redovisning. Nu ingår det närmare 80 medlemmar och det börjar närma sig taket. Nätverket är en vital verksamhet och det flyter löpande in nya kontakter och nätverkare.

MFF är kund till Prodoc som levererar olika lösningar till kansliet och stadion; skrivare, digitala skärmar i hela Swedbank stadion, projektorer och digital signage.

-Syftet med det stora antalet digitala skärmar är att öka upplevelsen för besökarna. Stadion är relativt ny och alla besökare har redan väldigt bra platser, men vi vill ändå öka upplevelsen. Skärmarna är även ett fönster för våra sponsorer. De ökar synligheten i våra kiosker om man vill gå och handla, då kan vi visa både matchsekvenser och sortiment på skärmarna. Vi ser även att man ska kunna beställa och betala via mobilen och bara gå och hämta sin beställning. De fungerar även i presentationssyfte för konferensdeltagare och i loger. Vi använder oss även av mobila lösningar, tex för att rösta på matchens spelare

 

Digital signage.

Prodoc har levererat ett system med digitala informationsskärmar till MFF som används av tränare och spelare för att effektivisera information, förberedelser och analys av träningar och matcherna.

mff-screen

 

-Vi har digital signage i gymet, omklädningsrummet, hos fysioterapeuten och i ledarrummet. På signagen kan vi gå igenom olika sekvenser från fotbollsplanen med spelarna, och ledarna kan effektivt överföra kunskap och interagera med spelarna via ett digitalt media till de platser där spelarna vanligtvis befinner sig.

 

Fotboll & Mål för 2018

-Våra mål för säsongen är att vinna Allsvenskan, vinna Svenska Cupen och ta oss till slutspel i Europa.

För Malmö FF startar årets allsvenska den 2a april då de möter IF Elfsborg på Borås Arena. Möjligtvis är det starten på resan mot det 21a SM-guldet.

Men innan dess är det förhoppningsvis dags att vinna den efterlängtade Svenska Cupen igen, även här är MFF den historiska ledaren i vinnartabellen med hela 14 segrar. Men den sista segern inhämtades för nästan 30 år sedan (1989). Vid dags datum är endast finalen kvar att spela.

Om fotbollens framtid säger Niclas Carlnén:

-Fotbollens framtid är ljus, det är världens största sport, det är enkelt, alla kan spela.

 

mff-ljusare