Kundcase

Ett bra läkarbesök börjar med informationsskärmar

Informationsskärmar i vården är bra för patienter och medarbetare. Patienter och besökare som kommer till Västervården Husläkarmottagning möts av digitala informationsskärmar / digital signage, som informerar om väntetider och andra hälsorelaterade budskap.

Västervården Husläkarmottagning har funnits i Vällingby i mer än 25 år. Mottagningen är en del av Praktikertjänst som är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Affärsmodellen är unik med 1 800 aktieägare som själva är verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i landet.

Beslutet att lyfta och modernisera mottagningens första intryck togs av ledningen för Västervården. Vi träffar Carl Astner som arbetar som Verksamhetschef/Specialistläkare allmänvård.

Varför har ni valt att ha digital signage på mottagningen?

-Det är bra för våra patienter och ser snyggt ut! Vi på Västervården Husläkarmottagning driver Stockholms bästa vård. Det ska patienterna märka så snart de kommer genom dörren till oss. Det är mycket viktigt att informera våra besökare. Patienter som kommer till oss vill ha mycket information som förbereder dem om väntetider och vilka som arbetar här. Informationsskärmar i vården avlastar även vår egen personal från återkommande frågor. Det blir en bra start för både patient och personal.

Vi på Västervården Husläkarmottagning driver Stockholms bästa vård. Det ska patienterna märka så snart de kommer genom dörren till oss

Carl Astner

Verksamhetschef/Specialistläkare, Västervården Husläkarmottagning

Att ha massa lappar på en informationstavla ser rörigt och fult ut, det är inte tydligt, så det är dålig kommunikation. Digitala skärmar är bra, ögonen dras till dem och det är det första man ser. På skärmarna rullar information och bilder på personal som arbetar här. Patienterna får all möjlig hälsorelaterad information och specifikt om mottagningens väntetider. Det blir tydligt för patienten som väntar och har minskat springet i receptionen. I kassan har vi en egen skärm som visar väntetiderna i realtid.

Vilka är det som kommer till mottagningen?

-Vi välkomnar alla att komma och få en medicinsk bedömning. I snitt kommer det ungefär 100 patienter om dagen till oss.

Hur är det att vara läkare och verksamhetsansvarig?

- Jag är både verksamhetsansvarig och arbetar som läkare. Det bästa med mitt arbete är att få jobba som läkare och jag har faktiskt kvar alla mina patienter. Vi är total ca 21 st anställda på mottagningen. Som verksamhetsansvarig behöver jag lägga mycket tid på personal och verksamhet. Sammantaget blir det mycket arbete. Men det är roligt att ständigt utveckla verksamheten och bli bättre. Vi har ambitioner för vår mottagning. Nöjda medarbetare ger nöjda patienter.

Eftersom vi arbetar inom Praktikertjänst kan vi göra ändringar och förbättringar inom våra ekonomiska gränser. Vi är snabbfotade jämfört med Landstingets verksamheter och tar många egna beslut om verksamheten. Därför vill vi fortsätta att utveckla mottagningen för att bli modernare och trevligare för våra patienter. Informationsskärmar i vården är effektivt för alla.

Ett av projekten är att utveckla reception och väntrum att bli modernare och mer estetiskt tilltalande. Att erbjuda patienterna möjligheten att få bra och nyttig information genom de digitala skärmarna är en viktig del i att göra deras besök trevligare och bättre.

Vad har ni för information i era informationsskärmar?

Informationen som visas på skärmarna tar vi fram vi gemensamt. Det handlar om allt ifrån dagsaktuella händelser på mottagningen, till kommunikationskampanjer om årets influensa, som är aktuell just nu. Men annars kan det handla om information om Vårdguiden 1177. Vad man gör med gamla mediciner, till att skydda sig inför fästingsäsongen, men även om diverse akuta tillstånd. Vi läser även in artiklar från Dagens Medicin (RSS). Skärmarna visar alltid tid, datum och väderlek. Vi skulle faktiskt kunna få ut ännu mer information. Det finns så mycket att kommunicera kring när det gäller sjukvård och hälsa.

Vi är mycket nöjda med lösningen och ser det som en viktig del i patientens upplevelse av Västervården Husläkarmottagning.

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Affärsmodellen är unik med 1 800 aktieägare som själva är verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i landet. Aktieägarna är tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, läkare, sjukgymnaster, psykoanalytiker/terapeuter, psykologer, sjuksköterskor, barnmorskor, logopeder, arbetsterapeuter, socionomer, kiropraktorer och dietister. Omsättningen är cirka 10 miljarder kronor och antalet medarbetare ungefär 9 270. Inom koncernen ingår även ett tjugotal dotterbolag.

Läs mer om Digital Signage här

Kontakta oss

Vill du veta mer? Kontakta mig!

Har du frågor eller behöver hjälp? Kontakta Fredrik på telefon +46 76 044 06 99 eller e-post fredrik.zetterberg[at]prodoc.se

Max. 500 tecken

Genom att skicka formuläret godkänner du vår integritetspolicy