Ett digitalt event med Friskis&Svettis

Från Globen till Prodoc – ”Diggilajv” med Friskis&Svettis

Prodoc såg inte ut som vanligt den här dagen. Friskis&Svettis som 2018 hade Globen som mötesarena för sina inspirationsdagar, sänder istället från Prodoc via live stream. En kreativ förflyttningen till ett digitalt event. Allt på grund av en pandemi som klev emellan. Just därför genomförs inspirationsdagen ”Gymdagen Diggilajv” från Prodoc. Prodoc lånar ut videoutrustning från Lifesize och teknikhjälp för att hantera rikssändningen. Ett par hundra Friskis-tränare från hela landet deltar i Workshops och lyssnar på föreläsningar under en dagen.

 

Hur det började. Från 1 till en halv miljon

Allt började redan 1978 med en idé. Den handlade om hur man skulle få människor att röra på sig. Inte bara en gång, utan genom hela livet. På historiens första jympapass kom bara en person. Men inom bara några månader var succén ett faktum. Friskis&Svettis växte från en liten, kaxig studentrörelse och spred sig till allt fler åldrar, platser och samhällsskikt. Idag, 40 år senare, är Friskis&Svettis Sveriges största idrottsförening med över en halv miljon medlemmar bara i Sverige!

digitalt event Diggilajv
Helen Eriksson Team Träning, Friskis&Svettis
Vi träffar Helen Eriksson som ingår i den centrala gruppen Team träning i Friskis&Svettis paraplyorganisation.

Gruppen arbetar bland annat med utbildning av Friskis alla ledare och tränare, tar fram strategier och utvecklar nya träningsformer. Idag finns runt 80 olika träningsformer. Och oavsett vad du tränar ligger samma grundfilosofi i botten: Med lika mycket fokus på schyst träningskvalitet som på en riktigt bra upplevelse. Det handlar inte om att ha en kropp, utan om att vara en. Helen är bland annat ansvarig för Friskis gymverksamhet och en del är att bidra med inspiration och vidareutbildning till de cirka 750 tränarna som finns i Sverige.

 

Jenny Adolfsson och Anders Uppfeldt
Digitalisering & Pandemi

Pandemins genomslag från mars har, som för många andra, påverkat verksamheten mycket. För att anpassa sig till den nya verkligheten har det krävts många modiga och ansvarsfulla beslut berättar Helen. Beslut som har utmanat det som tidigare varit det normala. Den största utmaningen har varit att anpassa oss bort från fysisk trängsel. Även om vi inte faller under direktiven om allmänna sammankomster, har vi ändå försökt att anpassa oss till dessa. Vi har sett råden som normativa och försökt att möta dem, även om de är hårdare än det hade behövt vara just för oss. Vi har skapat nya metoder för att komma in på våra gym, till exempel ”en ut/en in”. Pandemin har påverkat mycket, det som tidigare nästan bara handlade om gemensamma inomhuspass i stor träningssal eller i en gymlokal, har nu klivit ut i naturen eller ut på nätet.

Träna med Friskis Online..  & Friskis live på Instagram

Man kan köra lunchpass på Friskis Live på Instagram, eller när som helst på dygnet med Friskis On-line. När du inte kan komma till gymmet så kommer Friskis hem till dig med ledarledda pass som du kan köra hemma, ute eller just där du befinner dig. Man kan träna online med Friskis genom Friskis play, som har öppet dygnet runt, eller så schemalägger du din onlineträning. Onlineträningen finns i många variationer och riktar sig till flera olika målgrupper

Träningen har flyttat utomhus

I Stockholm hade man en ambitiös plan att öka från 100 utomhuspass/vecka till 200 pass/vecka. Nu är man uppe i ca 130 utomhuspass/vecka.  Det har utvecklats lokala grupper m pop-up ledare. Vilket minskar resor och skapar nya lokala grupper med nära social kontakt.

Det är spännande att se var utveckling leder oss, hur anpassningsbara vi faktiskt är, och vad vi kommer att ta med oss efter pandemin. Friskis har traditionellt varit ”inomhus”, men blir nu mer och mer utomhus. Just nu arbetar vi med att ta fram utepass som är specialanpassade för vintersäsongen berättar Helen.

 

 

Jenny Adolfsson och Anders Uppfeldt
”Gymdagen Diggilajv” – Friskis&Svettis Inspirationsdag

Varje år anordnar vi 250 utbildningstillfällen och ett antal inspirationsdagar eller flerdagarskonvent, och har dessvärre behövt ställa in ett antal under 2020. Det var stora utmaningar i alla föreningar under våren när pandemin härjade och allt var hemskt minns Helen. Av allt det material som vi tog fram till Gymdagen, som skulle gå av stapeln på tre olika orter under 2020, har vi plockat ut russinen och ville prova en digital inspirationsdag… Friskis är faktiskt unika eftersom vi sedan starten sköter all utbildning av våra ledare och tränare själva.

 

 

digitalt event med video
Anna Rosén Projektledare Prodoc
Från Globen till Prodoc

Friskis hade Globen som mötesarena för sin stora inspirationskonvent Svettisdagarna, nu är det istället en förflyttning mot digitala rikssändningar. Just därför kör vi vår inspirationsdag ”Gymdagen Diggilajv” som ett digitalt event från Prodoc istället. Att göra den förflyttningen är inte bara enkelt. Det kräver att man tänker efter och planerar. Vi måste få till en bra produktion som klarar av att förmedla inte bara kunskaper och tips, men även energi och lust. Inramningen av ett digitalt event kräver insatser som att få till bra ljud, bakgrundsmusik, scenografi. När man står framför kameran känner man sig ganska ensam, och får inte till den där direkta feedbacken som man får av ett live evenemang. Vi vill peppa och boosta våra tränare, som i sin tur ska förmedla energi och glädje vidare till våra medlemmar.

 

 

digitalt event med Lifesize400
Lifeisize400
Feedback på dagen

Under vår digitala inspirationsdag ”Gymdagen Diggilajv”, deltog ca 250 friskistränare och personal trainers (PTs) från norr till syd. I utvärderingen var majoriteten supernöjda. Bäst betyg fick vi faktiskt från minigrupper, flera hade förberett sig med bättre ljud och bild, samt att det blev ett mer socialt evenemang. De som satt själva hemma var överväldiga av att man kunde delta från hemmet men samtidigt kunde vara med på alla övningar och lära sig av föreläsarna. Via Chatten ramlade frågor in som besvarades i realtid. Redan nu efterfrågas fler sådana här event berättar Helen.

 

Hur kommer det att bli i framtiden?

Att delta fysiskt på ett event har sina fördelar absolut. Just nu är vi socialt undernärda så det vore väldigt trevligt att träffas och umgås. Men jag tror det är massor av fördelar av att kunna köra på distans. Man sparar väldigt mycket pengar på att genomföra ett digitalt event via video. Resor, boende, lokaler osv innebär både höga direkta och indirekta kostnader. Tid och pengar är ett stort hinder för många att delta. Därför tror jag att vi kommer att försöka få till en mix av det fysiska och det digitala i framtiden. Den digitala kommunikationen är effektiv och har alldeles för många fördelar för att väljas bort…

Vi på Prodoc tycker att caset med Friskis är ett väldigt intressant business case. Hur en organisation som under lång tid byggt sin framgång på fysiska platser, gruppträningar, hälsa och glädje anpassar sig när allt förändras, tar steget att digitalisera och fortsätta leverera och lösa sin uppgift när verkligheten försöker lägga krokben på verksamheten.

Om du som läser det här också blir inspirerad eller behöver hjälp att ta fram en digital lösning på en verksamhetsutmaning, hör av dig för ett möte så diskuterar vi fram en lösning!

Läs mer om Video här

Läs om andra videocase från Prodoc här